האם צריך רישיון בינלאומי באיטליה? כל מה שצריך לדעת על רישיון נהיגה באיטליה
השכרת רכב מומלצת לכל מי שמגיע לאזור של צפון איטליה, בדגש על אגם גארדה. בניגוד לערים הגדולות בהן ניתן ובחלק גדול מהמקרים מומלץ מאוד להתנייד באמצעות תחבורה ציבורית – מילאנו או רומא למשל – מסביב לאגם גארדה התחבורה הציבורית מוגבלת מאוד, וכך גם בעיירות ובכפרים, באתרי הטבע ובחלק גדול מהאטרקציות. רכב שכור יאפשר לכם להגיע לכל נקודה בזמן שלכם, ובפשטות מקסימלית, כך שאתם יכולים לשדרג את הביקור שלכם בצפון איטליה. אלא שעוד לפני שאתם מתחילים לנהוג בכבישי איטליה, או אפילו שוכרים רכב, יש שאלה אחת שבוודאי עולה אצלכם: האם צריך רישיון בינלאומי באיטליה? ואיך בכלל אפשר להנפיק רישיון נהיגה באיטליה?
אל תוותרו על רישיון נהיגה בינלאומי. נקודה
אם שוחחתם עם אנשים שחזרו מאזור אגם גארדה, או ביקרתם בפורומים ובקבוצות הפייסבוק המוקדשות לנושא, יכול להיות ששמעתם על כמה תיירים שהצליחו לנהוג באיטליה עם רישיון הנהיגה הישראלי שלהם – כלומר, רישיון הפלסטיק הרגיל והקבוע שמשמש אותנו לנהוג בכבישי ישראל. אותם תיירים קיבלו את הרכב מחברת ההשכרה, המשטרה האיטלקית לא עצרה אותם וביקשה את הרישיון הבינלאומי, והכול טוב ויפה: הם הצליחו לחסוך כמה שקלים וכמה שעות, והטיול שלהם לא נפגע.
האם היינו ממליצים לכם לנהוג ככה? ממש לא! בפועל, וללא צל של ספק, השכרת רכב באיטליה ללא רישיון נהיגה בינלאומי זו טעות גדולה, שעלולה לעלות לכם ביוקר או לשבש לכם את הטיול לחלוטין. זה מתחיל עם העובדה שרוב חברות ההשכרה שמכבדות את עצמן יסכימו להשכיר רכב לתייר ישראלי רק אם הוא מציג במעמד את הרישיון הבינלאומי. למעשה, מספיק פקיד אחד קפדן שיסרב לתת לכם את הרכב השכור, גם אם החברה לכאורה “לא עושה בעיות”, כדי לעשות צרות צרורות.
שמענו כבר סיפורים על תיירים ישראלים ש”שכחו” להגיע עם רישיון בינלאומי וסורבו לקבל את הרכב, גם אם ביצעו לכאורה את ההזמנה מראש. בחלק מהמקרים, עם קצת מזל, מיקוח או סוכן שנלחם שם בשביל הלקוחות שלו, אפשר אולי לקבל את הרכב. באחרים, אתם תצטרכו לנסות את מזלכם בחברה אחרת או להתחיל לחשוב על טיול בעזרת התחבורה הציבורית בלבד. זה אפשרי, אבל ברוב המקרים זה לא תענוג גדול.
קיבלתם רכב גם בלי רישיון בינלאומי? אתם עדיין לא יכולים להיות רגועים
גם אם אתם הצלחתם לקבל את הרכב, הרי שבהיעדר רישיון נהיגה בינלאומי הביטוח שלכם עליו צפוי לא להיות תקף. חברות השכרת הרכב, כידוע, לא לוקחות שבויים. לכן על כל מקרה של פגיעה ברכב או מקרה אחר שאמור להביא להפעלת הביטוח, אתם עלולים לשלם סכומי עתק של אלפי ועשרות אלפי אירו.
מה שחשוב לא פחות הוא שמשטרת איטליה לא ממש מכירה ברישיון הישראלי, בלשון המעטה. במילים אחרות: אם תעצרו על ידי שוטר איטלקי מסיבה כזו או אחרת, רישיון הנהיגה הישראלי יהיה למעשה חסר כל תוקף. עד לרמה בה אותו שוטר יתייחס אליכם כנהגים ללא רישיון שעברו עבירה פלילית, על כל המשתמע מכך. אם שמעתם סיפורי זוועה על האכיפה המאסיבית באיטליה והעונשים הכבדים, למשל על עבירות מהירות או כניסה לאזורים בעלי גישה אסורה (ZTL), אתם יודעים שממש לא כדאי להסתבך עם רשויות החוק באיטליה.
רישיון נייר או פלסטיק? גם וגם!
כשאנחנו מדברים על רישיון נהיגה בינלאומי, אנחנו מתכוונים לאותו רישיון נייר, עם תמונה שלכם, שאמור לשמש אתכם בצמוד לרישיון הישראלי. שימו לב שאם אתם טסים לאחת ממדינות העולם ומעוניינים לנהוג, אתם חייבים להחזיק בהישג יד את שני הרישיונות. אגב, אם ניצמד להמלצות הרשמיות של משרד התחבורה, כדאי לוודא לפני כל טיסה שבמדינת היעד אכן מכירים גם ברישיון הבינלאומי. אם המדינה חתומה על אמנת וינה ו/או על אמנת ז’נבה, זה אפשרי. בסך הכול כ-175 מדינות ברחבי העולם מקיימות את התנאי הזה, ואיטליה ביניהן. ככה שמהבחינה הזו אתם יכולים להיות רגועים.
רישיון הנייר הבינלאומי תקף רק כשהוא מוצמד לרישיון הישראלי הקבוע, וכולל בדיוק את אותם התנאים לגבי סוג הרכב שאפשר לנהוג בו (הרישיון הסטנדרטי, B, הוא לרכב פרטי) ותנאי הרישיון, בעיקר השאלה האם הרישיון תקף לרכב ידני או אוטומטי, כמו גם החובה לנהוג עם משקפיים או עדשות מגע לסובלים מבעיות ראייה.
מיותר אולי לציין שאם אתם מתכוונים שיותר מאדם אחד ינהג ברכב, חובה שכל אחד מהם ינפיק רישיון בינלאומי. ולא, לא מספיק שבעל הרישיון יישב ברכב, ליד הנהג. זה נראה אולי מובן מאליו, אבל גם כאן שמענו על ישראלים שגילו ש”שיטת מצליח” לא ממש עובדת בארץ המגף.
איך מוצאים רישיון בינלאומי?
החדשות הטובות הן שממש לא מסובך, וגם לא יקר, להצטייד ברישיון כזה. הוצאת רישיון בינלאומי נעשית כמובן עוד מהארץ, ורצוי לא לחכות לדקה ה-90. היא נעשית בתוך כמה דקות, באמצעות סניפים של אחת משתי החברות שזכו לפני כמה שנים במכרז של משרד התחבורה: פמי פרימיום ואיסתא, המספקת את השירות בתוך סניפי ממסי. נכון להיום יש למעלה מ-50 סניפים ברחבי הארץ בהם תוכלו להנפיק את הרישיון הזה. בדרך כלל יהיו אלה סניפים של חנויות ורשתות אופטיקה,
התהליך של הנפקת רישיון בינלאומי הוא מהיר, ויכול להסתיים בתוך דקות בודדות. כל שעליכם לעשות הוא להגיע לסניף הרלוונטי עם תעודת זהות או דרכון ישראלי, לחתום על כמה מסמכים ולהצטלם. התצלום עצמו אינו כרוך בתשלום, אלא אם אתם מעוניינים להחליף תמונה ברישיון הנהיגה הישראלי הקיים שלכם – מצב בו תיפרדו מ-11 שקלים, כשאת הרישיון ה”חדש” תקבלו בהמשך בדואר. את הרישיון הבינלאומי תקבלו תוך כמה דקות, כשבמעמד ההנפקה שלו תוכלו גם לקנות כיסוי נוח (שיכול להיות כמובן ממותג).
שאלה נוספת שבוודאי תעלה אצלכם, בשלב מסוים, היא כמה עולה רישיון בינלאומי. התשובה הפשוטה היא שהרישיון הבינלאומי עצמו ממש לא יקר, בלשון המעטה. העלויות של רישיון נהיגה בינלאומי עומדות נכון להיום (תחילת 2023) על 8 ש”ח, כולל מע”מ, או 6 ש”ח באילת.
אם אתם לא מסוגלים להגיע להנפיק את הרישיון הבינלאומי באופן אישי, למשל עקב סיבה רפואית או נסיבות מוצדקות אחרות, קיימת אפשרות שמיופה כוח יבצע עבורכם את ההנפקה. במקרה הזה עליכם לצייד אותו באחד המסמכים המזהים שלכם ובייפוי כוח חתום. במצב בו אתם לא נמצאים בישראל, ולכן לא יכולים להעביר למיופה הכוח את המסמכים פיזית, תוכלו בחלק מהמקרים לשלוח למיופה צילום של המסמך. עליכם למלא ייפוי כוח ולהצהיר בכתב שאתם לא יכולים להמציא את המסמכים המקוריים מעצם העובדה שאתם נמצאים מעבר לים.
האם כל אחד יכול לקבל רישיון נהיגה בינלאומי?
הדרישות לקבלת רישיון נהיגה באיטליה, כמו בכל מדינה אחרת ברחבי העולם, הן לא מחמירות יותר מדי. בכל זאת, יש שני סייגים עיקריים שחשוב להכיר:
- נהגים חדשים, שזקוקים עדיין למלווה, אינם יכולים לקבל רישיון נהיגה בינלאומי (גם אם במועד השהות באיטליה, תקופת הליווי כבר צפויה להסתיים)
- נהגים שמחזיקים ברישיון נהיגה זמני שלא בתוקף, ושלא שולמה עבורו הארכת רישיון, לא יוכלו לקבל רישיון בינלאומי.
בעוד שבעבר הרישיון היה תקף לשנה בלבד, החל מספטמבר 2021 הוא תקף לשלוש שנים או עד פקיעת מועד רישיון הנהיגה הישראלי, על פי המוקדם מביניהם.